AĞAÇ EV SOHBETLERİ 265

 Burdanda yazmak istedim öğrendiğim şeyleri paylaşmayı seviyorum konumuz sağlık olunca alişanla hayata gülümse programından öğrendiğim sağlıklı bilgileri paylaşmalıyım dedim gerçekten paylaşmaya değer Madem sağlıklı bir gelecek istiyoruz o zaman yapmamız gereken aslında en güzel şey tamamen doğal beslenmek tamamen organik beslenmek şöyle ki bu şehir hayatında belki mümkün değil ama elimizden geldiğince memleketlerimizdeki gıdalarla beslenmek oranım organik ürünleri ile beslenmek bize ancak sağlıklı kılar öğrendiğim çok güzel bilgiler var bunlardan bir tanesi gıda mühendisi Nurperi hanım diye bir bayan çıkmıştı programı ve ülkemizin dağlık bölgelerinde ki işte özellikle mesela yaylalarında güzel yerlere gidip peynir yapımını ondan sonra yoğurt yapımını öğrenmiş ya nasıl yapıldığını daha doğrusu ve mesela hakkari’nin Coli dağına gitmiş oranın yaylaları nda keçi sütünden otlu peynirler yapıyorlar bunu anlatmışlar işte nasıl yapıldığını ve o kadar güzel ki bir defa insan zaten bu kartpostallık resimleri gördükçe sübhanallah demeden geçemiyor izlerken programa oralara gitmeyi çok istedim oralarda yaşamayı çok istedim açıkçası çünkü gerçekten gelecekte sağlıklı bir hayat istiyorsak böyle yerlerde de yaşamak gerekli olduğunu düşünüyorum elbette şehir hayatından vazgeçmek imkansız olabiliyor ama insanın elinde varsa böyle bir imkanın oralara yerleşmeyi oralarda yaşamayı düşünmeli derim benim memleketimde de mesela halam var amcam var çok doğal bir şekilde besleniyor besleniyorlar doğal bir şekilde yaşamları var geçen yıl oraya gittiğimde o kadar mutlu olmuştum ki bir kere oranın havası bana çok şifa olmuştu küçük bir rahatsızlığım vardı ve Pandemiden dolayı oranın havası tamamen ile şifa oldu bana zaten orada insan hiç katkı gıdalı ürünler yemediği için çok rahatlıkla hastalanması imkansız olabiliyor zaten ya yorumlarımda da demiştim insanlar çok uzun Ömürlü yaşıyorlar oralarda benim babaannem 90 küsür yaşlarında mesela ve maşallahı var benden bile dinç diyebilirim ki gerçekten nenelerimiz dedelerimiz öyleler ama mesela burada şehir hayatında yaşamış olan maalesef işte şeker hastalığı veya tansiyon hastası olan bir sürü de yaşlı insanlar var maalesef onların sebebi de tamamen belli yani en yakın akrabamız bile mesela hep şunu söyler köye gittiğim zaman hiçbir rahatsızlığım olmuyor buraya geliyorum hemen şekerin düşüyor şekerim artıyor işte tansiyonum artıGibi şeyler söylüyorlar o programda da yine mesela Çorum’un Kargı Dağları’nda Kargı peyniri yine yapımına göstermiş gıda mühendisi Nurperi hanım gerçekten o peynirin yapımı da çok çok çok güzel bir gıda mühendisinin anlatmış olması daha güzel bir şey çünkü bilimsel bir şekilde anlatıyor hem oraya gidip köylü kadınlarla birlikte Süt-Saıyor peynirin yapımına yardım ediyor zaten bir gıda mühendisi bunları bilir ekstradan kendisini göstermesi de çok güzel bir şey peynir yapıp maya katıyorlar tabii ki mayanın yapımı da çok farklı farklı bir maya kullanıyolar ve özellikle bunun yapımında belli bir mevsim tercih ediyorlar çünkü o mevsimde ineklerin beslendii otlar taze olduğu için sütüne de bu yansımış oluyor mesela Eylül ayında yedikleri otlarla Nisan ayında yedikleri otlar bir olmadığı için bu sütleri daha probiyotikli ve daha vitaminli kılıyormuş sütü salıp mayasını ekledikten sonra bir makinenin içerisinde teyzelerimiz bunu harmanlıyor yani karıştırıyorlar sonra tuzunu falan ekliyorlar ardından Tokaç denilen tahta sopalarla bunları çuvallara koyup basıyorlar ve mesela burada çok önemli bir fermantasyon gerçekleşiyor burada “peynir ağlıyor” deniyor yani terleme gerçekleşiyor çuvalın dışında ve hatta tokaçlarla vurduklarında çuvalın altında yağı yani suyu akıyor peynirin o akan terler su halinde akıyor bunları bu şekilde çuvallara bastıktan sonra aradan belli bir zaman geçiyor ve bu içerisinde fermantasyon halinde doğal probiyotik gerçek hakiki peynirler gerçekleşiyor yani bu o kadar çok değerli şeyler ki Türkiyemizin diğer ülkelerden en güzel kılan özelliği de bu gerçekten yani insan ülkesini bu kadar hayran olamaz  doğal güzellikleri olsun memleketimizin her bölgesinde yetişen sebzesi meyvesi sadece oda değil Rabbimin yarattığı o güzel hayvanların bizler için oluşturdukları sütlerinden derisinden etinden yününden  yani herşeyinden yararlanmamız gerçekten güzel bir şey Buda elhamdülillah bizim Müslüman oluşumuzun da bir etkisi var ya çünkü bunları bilmeyen inancı böyle şeyleri olmayan değer veremez mesela yine programda 92 yaşında bir dedemiz katılmış yılların Dondurmacısı dedemiz gerçektenken göçmen rum göçmeni ve elhamdülillah Müslüman oluşuyla olsun gerçekten takdir edilebilecek bir hayatını anlattı babasının fotoğraflarını paylaşmış 1922 yıllarından kalma fotoğraflar ondan öğrenmiş bu dondurmacılığı ve torunlarına oğluna aktarmış bu bilgilerini ve yani insan onu dinlerken bile ne kadar huzurla kaplı oluyor içi insanın içi gerçekten çok güzel bir şey sonra gıda mühendisi Nurperi hanımla programa katılınca o dondurmanın ne kadar aslında önemli bir şey olduğunu bilimsel halleri ile de anlattı ve mesela gerçek hakiki dondurmanın manda sütü ve gerçek hakiki saleple yapıldığından bahsetti ve dondurma hakiki oluşunu hemen erimemesinden anlarmışız tabi benim yazdıklarımın dışında da çok güzel bilgiler aktarıyorlar aklımda kalanları yazdım buraya izlemenizi tavsiye ederim buyüzden mesela şöyle bir şeyden bahsettiler bu benim çok ilgimi çekmişti bu yeni doğum yapan mandaların ilk sütleriden dondurma yapılmazmış bu sadece Mandalar için geçerli değil keçe olsun inek olsun çünkü bu yeni doğum yapmış bir hayvanın ilk sütü yavrusunu rızkıymış ağız sütü deniyormuş  hatta dedemizin söyledğine göre haram bile deniyor yani çünkü ondan hiçbir şekilde dondurma ya da peynir yoğurt artık ne yapılacaksa tutmazmış yani Buda Rabbimin bir işi işte yani Haram olmuş olmasa böyle bir şey zaten Rabbim nasıl izin versin bir de dondurmanın peynirin tutmaması da ayrı bir Özelliği diyebiliriz yani programı izlerken hem çok bilgileniyorsun hem ülkemin o güzel yöresine ait olan Geleneklerini göreneklerini öğrenmiş olmak güzel bir şey  böyle programlar çok yok kanal olarak zaten trt en güzel kanal bu konuda oda böyle bir programla hem ülkemizdeki kadınlarımıza yardım ediyor memleketimizin her köşesini gezip bizler için birşeyler öğreniyorlar.

  Kısacası sağlıklı olmak için doğalı tercih etmeliyiz başka çare yok ve tabiki tüketici değil üretici olmalıyız daima😌 Geleceğimiz için evlatlarımızı öyle yetiştirmeliyiz.

   İzlemek isterseniz bölümü paylaştım yorumlarınızı bekliyorum😌





4 yorum:

  1. Peynir yapımında maya çok önemli. Bu maya konusunu fıkıh açısından hala kafamda tam oturtamadım. Mevcut mayalar gerçekten islami usule göre kesilen hayvanlardan mı elde edilmiştir? Bunu takip edemiyoruz.

    YanıtlaSil
  2. Haklısın müfredcim ama zaten programı izlersen ordada görebilirsin doğal peynir yapan teyzelerimiz tabiki doğal el yapımı maya kullanıyorlar yani kendileri yapıyorlar kendi kurbanda kestikleri helal ineklerin bağırsaklarından şirdan mayası denilen bir maya yapıyorlar ilk defa gördüm bende gerçekten bilmediğimiz çok şey varmış dedim bir yandan genel kültürümde artıyor şehirler dağlar gelenek görenekler derken öyle işte😌

    YanıtlaSil
  3. Ne kadar güzel anlatmışsın. Ben 2 saatlik bir otobüs yolculunda başım ağırırken, memlekete giderken akşam 8 de bindiğim otobüsten ertesi gün akşam 16 da indiğimde hiç uykusuzum dur çünkü uyku tutmaz yolculukta beni başım dahi ağrımaz havası güzel çünkü.
    Ağbim birine özel keçi peyniri yaptırdı evde dolapta 1-2 ay tutalım dedik peynir eridi. Oysa pazardan alıyorum hiç bir şey olduğu yok.
    Arkadaşın kuruyemiş dükkanı vardı, annesi saleple dondurma yapardı ( Rumeli kökenli) ben uğradığımda süt kaynıyorsa beni biraz bekletir, makinaya koymadan sütü birer bardak kaynamış hali ile verirdi kızı ile bana muhteşlem bir tattı. Esas dondurma bu halidir derdi. Kızı hergün içtiği için yaz boyunca bayağı bir kilo alırdı:))
    Ne yazık ki gıda hileleri ile karşı karşıyayız. Tredyolda yoğurt süzme kabı gördüm lor elde ettiğimizde de kullanabiliriz diye düşünüyorum alıp bir deneyeceğim.
    Sevgiler,

    YanıtlaSil
  4. Teşekkür ederim kardeşim ne güzel hakiki dondurmadan geçenlerde bende yedim anaokulunda deneme sürecinde çalışıyordum ilk gün organizasyon tutmuşlar balonlar falan prenses palyaço gibi bide yaz diye dondurma tapan bir bayan vardı saleple süt ile kremasını yapmış muz ve şeftali yi almış bıçakla minik minik doğrayıp dondurmaya katıyordu içinde sıfır şeker şekerini meyveden alıyor ve gerçekten çok lezzetliydi gerçekten bizde genelde dondurma olarak hakiki Maraş dondurmacısı var burada ondan alırız önerin içinde teşekkür ederim ☺️

    YanıtlaSil

ESKİ GÜNLER!

https://www.facebook.com/share/r/aryBNSuqPrmnSBWb/?mibextid=YpDZO8      Bugünde Facebook’ta izlediğim iki videoyu paylaşmak istedim 🥹Söyley...