İslami Geometrik Desen Süsleme sanatı nedir?

  Merhabalar sayfama tekrardan hoşgeldiniz! Bu ilk paylaşımım olduğu için öncelikle bu sanatla neden ilgilendiğimden bahsetmek istiyorum.

   İnsanoğlunun yaratıldığı günden beri fıtrat gereği sanata edebiyata hep ilgi duyulmuş. İslamiyette dahi bunları görmekteyiz. Yazılan şiirler, kız çocuklarının söylediği ilahiler gibi veya İslamiyetin geliştiği yani yayıldığı dönemlerde kuranı Kerim’i güzel şekilde yazmak da yine günümüzün hat sanatının temelini oluşturduğunu görmekteyiz. Tabiki sanata mimariyide eklersek ilk eserimiz olan Rabbimizin evi  Kabe’mizde  çok güzel bir örnek. Bu yüzden insanoğlu geçmiş yıllardan bu zamana kadar o kadar çok sanat eserleri  bırakmış ki mimar Sinan’ın camilerinden tutunda neredeyse Türkiye’nin her ilçesinde milyonlarca çeşmeler medreseler darüşşafakalar ve daha birçok çeşit eser tarihteki sanatsal yapıların başka güzel örnekleridir. 

   Biliyoruz ki dinimizde suret çizmek uygun bir şey değildir aynı zamanda yaratılmış bir çok şeyi çizmekte dinimizce uygun görülmemiştir İslam âlimlerimizde bu yüzden mimari dışında geometri yani onun diğer ismini söylersek hendese  ilimi İle uğraşarak kendilerine bu şekilde sanata adamışlar tabii ki aynı zamanda mimarlıkta geometrinin kullanıldığı başka bir sanat bunu zaten biliyoruz zannedilmesin ki  sadece bir caminin mimari çiziminde geometrik şekiller kullanılıyor elbette bunun yanında işte bu bahsettiğimiz İslami geometrik desen çizimlerinide kullanarak eserlerimiz süslenmiştir. Nasıl ki kuranı kerim yazımında tezhip sanatı ile sayfalarımız süslenmiş aynı şekilde camilerimiz medreselerimiz de hem bu sanat ile hem de minyatür, çini, hat gibi sanatlarla da süslenmiştir.

  Bu bilgileri okuduğumda çok şaşırmıştım ve daha çok araştırmaya başladım. En önemli sebebi aslında sanatsal yönümü geliştirmekti doğa veya eşya resimleri çiziyorum belki ama karşıma bi anda çıkınca bu neymiş nasıl bir sanat dalıymış derken başlamış bulundum. Araştırmalarım da o kadar çok eserlerle karşılaştım ki bir eserde çok fazlasıyla süsleme örneği kullanılmış diyebilirim. Acaba bu sanat nedir nasıl gelmiş diye okumalarıma  devam edince ben de bu alana yönelmeye karar verdim. Nasıl ki hat kurslarımız ya da Çini kurslarımız varsa bu sanatında kursları var ve bir çok hoca da bu alanda ders vermekte. 

Okuduğum bir çok araştırma sonucunda da bu sanatı ilk keşfeden yurtdışında yaşayan bir mimarmış. Şu anda yurtdışında çok ilgi gören bir sanat aynı zamanda. Çünkü sadece bizim ülkemizde camiler veyahut medreseler yapılmamış bildiğimiz gibi tarihte Osmanlı Türkiye’ye gelmeden önce bir çok yer fethetmiş ve fethettiği bölgede bir cami veya saray inşa etmiş. İşte orada yaşayan mimarlar da eserleri incelerken sadece tarihlerini değil aynı zaman süslemeleri de ilgilerini çekmiş ve bu sanata yönelmeye başlamışlar ardından zaten Türkiye’de de bu sanata ilgi duyulmuş. 

  Sizlerde bu sanatla ilgilenmeye başlamadan önce ilk olarak geometri nedir şekillerin anlamı nedir ve tarihte bu şekiller nerelerde kullanılmış ,doğada bu şekillerin yaratılış sebepleri nedir  vs. gibi konularla şekillerin (kare, üçgen, daire…) hiç bilmediğimiz tarihlerini öğreneceksiniz. Aşağıda bir kaç eser ve çizimlerimi bırakıyorum aynı zamanda linkde paylaşacağım isterseniz bu makalelerden araştırmalarınıza başlayabilirsiniz.

  Bir sonraki yazımda geometri ilminden bahsedeceğim inşallah!😌 Şimdiden takip edip yazımı okuduğunuz için teşekkür ederim.






https://www.academia.edu/101560088/%C4%B0SLAM_M%C4%B0MAR%C4%B0S%C4%B0NDE_GEOMETR%C4%B0_VE
  Bu linkten Didem Bilgiç’in El Hamra sarayı ile ilgili yazdığı yazıya ulaşabilirsiniz😌



14 yorum:

  1. Öncelikle eline emeğine sağlık. Bu sanat hakkında hiçbir fikrim yoktu. Sayende öğrenmiş oldum. Oldukça güzelmiş. Çocukken el işi mi neydi bir dersimiz vardı da öğretmen bize halı desenleri cizdiriyordu kareli deftere. Onu hatırladım. Bağlantısı var mıdır acaba?
    Çizimlerin de çok iyi. Merak ettim sayende öğreniriz daha fazlasını.
    Bloğun hayırlı uğurlu olsun.
    İlk takipçisi ben oldum yuppiiee😎✌️

    YanıtlaSil
  2. aramıza hoşgeldin :) Ooooo tefrika şekerlik de gelmiş :) yavaş yavaş senin de çevren olur burdaaa :) ağaç ev sohbetlerine istediğin zaman katılabilirsin ki :) istersen bu hafta da yaz yani :) konu belli :) sen de yazabilirsin blogunda düşüncelerini bu haftanın sohbet konusunda :) başka etkinliklerimiz de var :) blogları canlandırma projesi gibi :) her ay bir tema seçiyoruz o temada kitap film dizi belgesel ne olursa okuyor izliyor ve ay sonu civarında yazıyoruz :) haziran temaları korku polisiye gezi çocuk :) istediğin temadan seçebilirsin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşbulduk gerçekten sohbetler çok güzel blogları canlandırma projesine katılabilirim tefrikacım önermişti banada peki yazıları kendi sayfamızda mı yayınlayacağız

      Sil
    2. evet bakın blogumda 6 haziran yazımda mayıs ayını yazdım :) bugün de yazan arkadaşlarımızın linklerini verdim. haziranda katılabilirsin yani :)

      Sil
    3. Tamamdır çok teşekkür ederim iyiki böyle bir proje yapmışsınız inşallah daha çok takipçim olur

      Sil
  3. Yorumlarınız için çok teşekkür ederim ben bu sanatla ilgilenmeye başladığımda hiç bişey bilmiyordum sonra karşıma bazı sanatçılar çıktı bu dal ile ilgilenen ve öğrendim ki Ebru tezhib gibi çok önemli bir sanatmış ve sadece sanatla kalmıyor dedelerimizin bizler için yaptığı onca külliyeler camiler vs. hepsinin tarihleri hakkında da bilgi sahibi oluyoruz. Araştırmam daha detaylanınca bu seferde geometrinin mucizevi yanlarını gördüm ve tefekkür etmeden geçemedim. Sizlerde umarım beğenirsiniz yazılarımı 😌

    YanıtlaSil
  4. okurların artar zamanla, sen aktif okur yazar oldukça :) bak ağaç ev sohbetleri 251 yazımdaki arkadaşlardan örneğin müfred, sonsuzluk ve ötesi arkadaşlarımızı okuyabilirsin başlangıç olaraktan :)

    YanıtlaSil
  5. bugün ağaç ev sohbetlerini yazdım, bayramlar konusu, bu hafta içinde yazabilirsin sen de :) haziran bcp de yazarsın ay sonunda :) okurun da artar zaten :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim mesajları yeni okuyorum görmemişim hakkınıza helal edin onları okuyacağım bu arada hazıran ayı yazımı yazdım ayı belli etmedim ama siz paylaşırken zaten belli edersiniz dimi

      Sil
  6. İnşallah beğenirsiniz BCP yazımı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. pekuu :) bu arada yazımın yorumlarındaki linkleri açmak için: 1)cursorunuzla linki boyayacaksınız sonra cursoru linkten kaldırmadan sağ tuş tıklayacaksınız, linke git diyecek :) 2) yorum yapınca bloglara yorum yapma kutusunun sağ altında "bana bildir" kutusu var, ona tıklayacaksınız, tıklayınca o yazıya gelen yorumlara abone olmuş oluyorsunuz, abone olunca bütün yorumlar gmailinize geliyor, yorumları gmailden izliyoruz, ordan da linklere direk olarak tıklayabilirsiniz :) 3) yazının yorumlarında örneğin linklerini verdiğim evde yazar ve mavi anne nin yorumları var, ordan da isimlerin üstüne tıklayarak o bloglara gidip yazıyı okuyabilirsiniz :)

      Sil
    2. Çok teşekkür ediyorum deep hanım zaten bende 3. Yolu denedim ama tabi diğer yollar daha pratik olur gerçi sayfalara girerek hem daha çok yazılar okuyorum hemde takip etmiş oluyorum fakat bu abone işini halledebilirmiyim onu bi denicem yapamazsam birdaha danışırım çünkü ben telefondan giriyorum burdan nasıl olur bilemiyorum neyse herşey için çok teşekkür ederim

      Sil
  7. Ben de daha önce duymamıştım bu sanat dalını. Genel kültür oldu bize de:) Yazılarınızın devamını merakla bekliyorum. İyi araştırmalar ve kolay geldin diyorum:)
    Ayrıca bloğunuz da hayırlı, uğurlu olsuun! İnsanın bir bloğunun ve blog arkadaşlarının olması çok çok güzel bir şey bence. Keyifli vakitler diliyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısın sudecim çok keyifli bir iş gerçekten ve blog kurmanın bu kadar güzel olduğunu bilmezdim 😊

      Sil

BENİM PENCEREMDEN HAYATIM

      Bu sabah yine güneşin ışıkları ve kuş cıvıltıları ile uyandım.Yatağım penceremin yanında olduğu için perdenin kenarından sızan güneş ı...